خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم
سرخط خبرها

حجت‌الاسلام منصوریان: هیأت عزاداری بزرگترین مجموعه مردم نهاد دنیاست | هیات اگر کنشگر اجتماعی باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود

  • کد خبر: ۷۷۹۰۰
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
حجت‌الاسلام منصوریان: هیأت عزاداری بزرگترین مجموعه مردم نهاد دنیاست | هیات اگر کنشگر اجتماعی باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هیأت عزاداری بزرگترین مجموعه مردم نهاد دنیا است و احتیاج به کمک دولت‌ها و شرایط ایده‌آل ندارد، چراکه در هر حالت و شرایطی خود را ملزم می‌داند که ابراز علاقه‌اش را به سیدالشهدا(ع) بروز دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام حسن منصوریان در نشست کانون متخصصان مدیریت شهری که امروز، ۲۶ مرداد ماه، با موضوع تمهیدات شورای اسلامی شهر مشهد برای برپایی عزای محرم حسینی در شرایط کرونایی برگزار شد، اظهار کرد: برای مدیریت شهری مشهد حفظ جان مردم در این شرایط اصل اولیه است که باید رعایت شود و این اصل را در برنامه‌ها قرار دادیم. همچنین در این شرایط باید اقامه‌ی عزای سیدالشهدا(ع) مدل‌سازی می‌شد و با توجه به شرایط طراحی جدیدی ایجاد می‌شد که بتوانیم اقامه‌ عزا هم داشته باشیم‌؛ یعنی باید با رعایت تمام شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی اقامه عزا هم برپا می‌شد که این دو اصل را اصول حاکم بر طراحی قرار دادیم.

 

وی با بیان این‌که برنامه‌های عزاداری باید به صورت مردمی انجام شود، افزود: در نظر مدیران دوره‌های قبلی شورای اسلامی شهر مشهد این موضوع مطرح بود که شهرداری و مدیریت شهری متولی برنامه‌های عزا در شهر باشد که این اشتباه بود چراکه در طول ۱۰۰۰ سال که عزای سیدالشهدا(ع) برگزار می‌شود، مردم بودند که عزا را برپا می‌کردند. حتی در دوره‌هایی که حکومت‌ها مخالفت با عزاداری برای امام حسین(ع) بودند و جان مردم در پی این کار خطر بود اما مردم در آن شرایط هم ایستادند و عزای سیدالشهدا(ع) را برپا کردند.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: هیأت عزاداری احتیاج به کمک دولت‌ها و شرایط ایده‌آل ندارد و در هر حالت و شرایطی، خود را ملزم می‌داند که ابراز علاقه‌اش را به سیدالشهدا(ع) بروز دهد. در دوران کرونا نیز هیأت‌ها اغلب مسائل بهداشتی را همراه با اقامه عزای امام حسین(ع) رعایت می‌کنند چراکه افراد ولایتمدار و اهل توسل دستورات امام را پذیرفته‌اند و به اطاعت از امام آمده‌اند و سپس به عزاداری امامی که شهید شده است، می‌پردازند.

 

منصوریان با اشاره به مشکلاتی که در تغییر شرایط برگزاری هیئات مذهبی در وضعیت کرونایی برای هیئات ایجاد می‌شود، تصریح کرد: هیأت در شرایط عادی در مسجد خود، فرش، پرچم به اندازه کافی، صوت و آبدارخانه و... است، اما وقتی مکان آن تغییر پیدا کند و منطبق با شرایط کرونایی شود، هزینه‌هایی بر هیأت متحمل می‌شود. یعنی باید هیئات به فضای باز بیایند و صندلی و فرش فراهم کنند، وسایل صوتی قدرتمندتری تهیه کنند، مواد بهداشتی توزیع شود و پذیرائی به صورت بسته‌بندی تهیه شود که هزینه‌های بسیاری دارد.

 

وی در رابطه با کمک مدیریت شهری به هیئات مذهبی، عنوان کرد: مدیریت شهری از بُعد حفظ جان همشهریان شرایطی که به جهت کرونا باید به وجود آید را فراهم می‌کند. یعنی هزینه لوازم و مواد بهداشتی، ماسک و صندلی و... را به هیئات اهدا می‌کند. البته که مشهد هیئات بسیار خوب، ولایی و پای کار دارد که احتیاج به کمک ندارند اما آن مقدار کاری که وظیفه مدیریت شهری در رابطه با حفظ جان همشهریان است، انجام می‌دهد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به فضاسازی شهر مشهد در ایام محرم امسال، بیان کرد: فضاسازی شهری ربطی به شرایط کرونا و غیرکرونا ندارد. شهر دارای المان‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف تغییر می‌کند. در اعیاد ملی و مذهبی فضای شاد به خود می‌گیرد و در ایام عزاداری نیز باید رنگ عزا به خود بگیرد که خوش‌بختانه امسال با بیلبوردها فضاسازی انجام شد و شعارهای بسیار خوبی بر آن‌ها نصب شد.

 

منصوریان در خصوص کمک به هیئات مذهبی خانگی توسط شورای اسلامی شهر، بیان کرد: مدیریت شهری نقش تسهیل‌گر دارد، اما سازمان تبلیغات اسلامی دارای شبکه‌ای است که هیأت‌های خانگی را در آن دسته‌بندی کرده است. در این راستا ما به عنوان دستگاه حمایت‌کننده باید به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنیم تا گفته شود که مدیریت شهری به صورت کلی چه کمکی می‌تواند انجام دهد، چراکه اگر بخواهیم به صورت نقطه‌ای و جزئی وارد کمک به این هیأت‌ها شویم ممکن است عدالت رعایت نشود و نتوانیم به تمام آن‌ها کمک کنیم و باقی هیأت‌ها ناراضی خواهند شد.

 

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار هیئات مذهبی در جامعه، ادامه داد: هیأت اگر کنشگر اجتماعی باشد، مشکلات کودکان کار، گرسنگی و ایتام را حل می‌کند و اگر جذب داشته باشد و جوانان را جذب کند می‌تواند طلاق و نزاع‌های خیابانی را کاهش دهد و اثرات اجتماعی فراوانی خواهد داشت‌.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->